Az országban egyedülálló két új képzéssel indítja az idei tanévet a Kecskeméti Főiskola a helyi Katona József Színházzal együttműködésben.
Az értő közönség kinevelésének céljával a hallgatók a program keretében úgynevezett színházlátogatói stúdiumra jelentkezhetnek, a pedagógusoknak pedig ingyenes, a tanulók igényeihez alkalmazkodó elemző kurzust indít a színház.
Kecskemét újfajta kulturális irányvonalat szeretne megvalósítani, amelynek egyik legjelentősebb lépése a Kecskeméti Főiskolán az országban egyedülálló kurzus elindítása, amely az oktatásban részt vevő nemzedéket szeretné megismertetni és közelebb vinni a színházhoz. A kurzus fontosnak tekinti az előadások iránti igény kialakítását, amit az olvasási szokások irányításával és az előadások elemzésével kíván szolgálni. „A nyár elején készült egy országos felmérés, amelyben egyetlen fiatal sem nevezte meg a színházat szabadidős tevékenységének. Ezt látva elhatároztuk, hogy valamit tenni fogunk” – mondta Cseke Péter, a Katona József Színház igazgatója a program keletkezésének körülményeiről.
Danyi József, a Kecskeméti Főiskola rektora elmondta: a színház kezdeményezését az első perctől fogva szívesen támogatták. „Informálisan minket eddig is összekötött humanista hitvallásunk, hogy az ember jobbá tehető. Most hivatalossá tettük ezt az összefogást” – fűzte hozzá Steklács János, a főiskola dékánja.
A színházi kultúra fellendüléséhez a fiatalok mellett az oktatókat is be kell vonni a képzésbe. „A fiatalok akkor használják ki a kulturális programok nyújtotta lehetőségeket, ha van, ami megfelelően motiválja őket. Ebben a folyamatban jelentős szerep jut a pedagógusoknak” – hívta fel a figyelmet Mák Kornél, Kecskemét alpolgármestere. Erre alapozva önálló programot indít a színház Mű, érték és műérték címmel a felsőoktatásban dolgozó és középiskolai tanárok számára. A kurzus ingyenes, rendszeres, tematikus, a bérletműsorhoz kapcsolódó előadás-elemzéssorozat, amelynek célja, hogy a színházat rendszeresen látogató és csoportokat kísérő oktatók elemzői szempontrendszert, módszert és támpontokat kapjanak a bemutatókhoz kapcsolódva. „A tanároknak meg kell nézniük az ifjúsági bérlet előadásainak főpróbáit. Emellett megtanulnak elemző beszélgetést vezetni a diákok igényeihez igazodva” – ismertette a program részleteit Réczei Tamás, a Katona József Színház művészeti vezetője. „Nem biztos, hogy megvan a következő generáció, aki színházba akar majd járni. Fontos megtalálni a modern és klasszikus darabok közötti egyensúlyt, a diákoknak pedig meg kell tanítani mindkét műfaj értő feldolgozását” – zárta gondolatait a szakember.
Opera az „osztályteremben”
A kecskemétihez hasonló kezdeményezést indított a New York-i Metropolitan Opera is, amikor előadásait HD-közvetítésben bevitte a mozitermekbe szerte a világon. Az amerikai iskolákban ezzel egy időben létrehozták a diákokra specializált programjukat, amelynek keretében a tanulók helyi filmszínházakban tekinthetik meg a legendás opera előadásait. A közvetítések után a pedagógusok segítségével a tanulók betekintést nyerhetnek az egyes darabokat előkészítő munkálatokba, megismerkednek a történetek kivonatos leírásával, majd közösen elemzik a látott operát.
Hrecska Renáta
forrás: http://www.magyarhirlap.hu/aula/szinhazi_ismeretekkel_kepzik_a_diakokat.html