Az ördög hárfái – ezt a címet kapta a Kaposvári Egyetem másodéves növendékeinek koncert-előadása, mely Sebő Ferenc Énekelt versek című művére épül. A jól ismert dalokat mai hangzással és sajátos stílussal bolondították meg a fiatalok.
- Mi volt a koncepció ennek a koncert-előadásnak az összeállításakor?
- Zenés mesterség órán kezdtünk el Sebő Ferenc Énekelt versek című művével foglalkozni, amiben többek között József Attila és Weöres Sándor költeményeit dolgozta fel a mester. A próbák során a darab vizsgának indult, de aztán előadássá nőtte ki magát. Mára már több mint tíz előadáson vagyunk túl, játszottuk már Az ördög hárfáit a fővárosi Merlin Színházban, a kaposvári Csiky Gergely Színházban pedig egy gálán mutattunk be néhány dalt – tudtuk meg Dargó Gergelytől, a másodéves osztály egyik hallgatójától. – A Sebő Ferenc által kiadott kötet alapján adottak voltak a főbb dallamok, az akkordok, és az, hogy milyen hangszerekkel dolgoztak ők, amikor ezt az anyagot rögzítették. Rozs Tamás tanár úr, a koncert rendezője azt mondta, hogy azt tehetünk ezekkel a dalokkal, amit akarunk, úgy és annyit változtatunk rajtuk, ahogy és amennyit szeretnénk. Így egyrészt beleszőttünk sok közismert dalt, mint például az Ain’t no sunshine when se’s gone, vagy a Stand by me című slágereket, azzal a céllal, hogy egy kicsit fiatalosítsuk az anyagot. Fontos volt, hogy mindenki úgy dolgozza fel a kiválasztott dalt, hogy megmutassa, számára mit jelent, mit mond az adott vers.
- Hogyan döntöttétek el, hogy milyen hangszerekkel fogtok dolgozni?
- Úgy kezdtünk hozzá a feladathoz, hogy csak akusztikus hangszereket használunk, de aztán belekerült az egyik dalba egy basszusgitár, s azután engedékenyebbek lettünk magunkkal szemben. Így van benne hegedű, furulya, trombita, dob, gitár, de szintetizátor, darbuka és dijerido is. Mindig azokat a hangszereket használjuk, amelyek az adott szám stílusát a legjobban segítik – tette hozzá Kiss Péter Balázs, Gergely osztálytársa.
- Milyenek a visszajelzések az „újjávarázsolt” Énekelt versekről?
- Eleinte egy kicsit félve kezdtünk hozzá ehhez a feladathoz, mert nem tudtuk, hogy mit lehet kihozni a versekből, és milyen lesz a fogadtatás. De aztán mindenki megérezte, hogyan tudja beletenni a saját stílusát. A koncert-előadásunk premierjére maga Sebő Ferenc is eljött, s természetesen arra voltunk a legkíváncsibbak, mit mond a mester. Ő nagyon élvezte, abszolút meg volt győződve arról, hogy minden változtatásnak ott van a helye, ahol alkalmaztuk. Elmesélte, hogy amikor annak idején a cenzúra és a kritika miatt ők hozzányúltak néhány vers szövegéhez, akkor Weöres Sándor azt mondta nekik, hogy minden változtatást meg kellene tartani, s nekünk most ugyanezt mondja. Sebő Ferenc fia pedig egyenesen úgy vélekedett, hogy még vadabb dolgokat is el tudna képzelni egészen a dubsteptől a techno stílusig – mondta Kiss Péter Balázs.
- Milyen szerepe van a zenei képzésnek a színészhallgatók oktatásában az egyetemen?
- Kaposváron most elindult egy nagyon fontos képzés ebben az irányban, minden évfolyamnak van külön zenés mesterség órája és tanára. Bennünket Rozs Tamás tanít. Ezen az órán nem csak a hangszeres képzés a fontos, hanem a saját testünkkel való zenélés is, hogy hogyan tudjuk használni a testünket különböző hangokkal és ritmusokkal való játékokban. Ezekből aztán akár egy egész előadás is megszülethet – hangsúlyozták a fiúk.